YE: NEATRASTAS PIETŲ MIANMARO PERLAS

Azijoje yra nemažai vietų, kur gali pasijusti žvaigžde, mat atvykėliai iš užsienio dar nėra įprastas reiškinys, bet Ye miestas Mianmare šiuo atžvilgiu nustelbia viską: čia būsi pasitiktas kaip didžiausias svečias, kurį įdėmiai nužiūrinės ir su kuriuo sveikinsis kiekvienas sutiktas vietos žmogus.

Ye – didžiausias Mon valstijos pietų Mianmare miestas ir šios valstijos administracinis centras. Apie Ye informacijos internete rasite mažai (net ir paskutiniame Lonely Planet leidime Ye net nepaminėtas), bet tai nenuostabu, kadangi miestas, kaip ir visas aplink esantis regionas, iki 2013 m. buvo uždarytas turistams.

Dar nuo 1947 m., kuomet Mianmaras (ar tuo metu dar Birma) paskelbė nepriklausomybę nuo Didžiosios Britanijos, čia tęsėsi konfliktas tarp centrinės valdžios ir vietos separatistų, kurie norėjo sukurti nepriklausomą nacionalinę Mon valstybę. 2013 m. pagaliau pasirašyta taikos sutartis atvėrė regioną pasauliui, nors įvažiavimas į kai kurias mažas teritorijas valstijos viduje dar yra ribojamas.

Žinant kontekstą, visai nenuostabu, kad kiekvienas Ye gatvėse sutiktas vietos gyventojas į atvykėlius žiūri su nuostaba – dauguma jų, jeigu nėra lankęsi, pavyzdžiui, Yangone, užsienio turistą yra regėję nebent televizoriuje. Bet būti išskirtiniu egzemplioriumi Ye tikrai nevargina ir yra netgi labai įdomi patirtis – vietos gyventojai labai malonūs, šypsosi, sveikinasi („Minglabaaaaaaar“), o kartais net pademonstruoja šiokias tokias anglų kalbos žinias.

Nors turizmas Ye dar nėra labai išvystytas, čia jau galima rasti ir kelias apgyvendinimo įstaigas, ir nemažai restoranų. Net ir bankomatai – patikrinom – veikia puikiai.

Mes apsistojome populiariajame Startlight guesthouse – brito ir birmietės atidarytuose svečių namuose netoli ežero, kas neabejotinai šiuo metu Ye yra geriausias pasirinkimas. Kambariai čia vos šeši, tad užsisakyti vietą rekomenduojama iš anksto (e-mailu arba telefonu), tačiau apsistoję čia tikrai nesigailėsite – kainos (Mianmaro standartais) nesikandžioja: mes mokėjome 21500 kyat (apie 14 Eur) už dvivietį kambarį su ventiliatoriumi įskaitant pusryčius, be to, čia gausite visą reikiamą informaciją apie lankytinas vietas, galite išsinuomoti motorolerį, o jeigu reikia – ir pasisammdyti gidą.

Netrukus Starlight guesthouse savivinkai planuoja atidaryti ir didesnį viešbutį su baseinu netoli Banana Mountain, tad ateityje situacija tik gerės. Šiuo metu, jeigu vietos Starlight guesthouse nerandate, dar galite apsistoti toje pačioje gatvėje esančiame May Shan guesthouse – čia kainos kiek didesnės, bet atsiliepimai ne kokie – sutiktas ten gyvenęs italas sakė, kad niekas nekalba angliškai, o kambariai maži ir ne itin švarūs. Taip pat Ye yra vienas „prabangesnis“ viešbutis – Mya Myint Mo Hotel, kainos čia nuo 20 iki 40 USD.

Pačiame Ye pagrindinės lankytinos vietos yra miesto centre esantis ežeras ir šventyklos – įsikūrusios tiek aplink tą patį ežerą, tiek ir kitose miesto vietose. Jeigu jums ne pirmas kartas Mianmare ar apskritai Pietryčių Azijoje – matyt, tos šventyklos per daug nenustebins, bet apžiūrėti visai verta.

Taip pat visai įdomu apsilankyti vietos turguje, kuris įsikūręs palei Ye upę. Čia rasite ne tik Azijai įprastų vaisių ir daržovių, žuvies, bet ir įvairių namų apyvokos reikmenų ir keistų elektros prietaisų, pavyzdžiui, senų Nokia telefonų. Viena iš Ye ypatybių yra ir šviežūs pipirai, kurių tikrai verta paragauti.

Vis dėlto daugumai lankytojų Ye pirmiausia asocijuojasi su Banana Mountain arba Ko Yin Lay, apie 8 km nuo Ye įsikūruiu budistinių šventyklų kompleksu, kuriame be vienuolyno dar statoma ir didžiulė Reclining Buddha (Gulinti Buda).

Didžiausia atrakcija šiame komplekse – devynių aukštų pastato dydžio šventykla, į kurią pakilus matosi nuostabi apylinkių panorama, kartu su kitais šio komplekso statiniais. Bekylant laiptais į paskutinį aukštą galima apžiūrėti scenas iš budistų religinės mitologijos.

Turint daugiau laiko, visai verta aplankyti netoli Ye esančius paplūdimius: nors tai ir nėra gražiausi paplūdimiai Mianmare, pagrindinė atrakcija čia yra ne baltas smėlis ar skaidrus vanduo, bet žvejų kaimeliai ir draugiški vietos gyventojai.

Mes vykome į Ka Byar Wa paplūdimį, nors šiek tiek arčiau Ye dar yra ir Bin Le Wa paplūdimys. Pirmasis, kaip girdėjome iš vietinių, yra švaresnis, todėl jį ir pasirinkome. Kelias iki paplūdimio eina asfaltuotu, bet labai siauru keliu, daugiausia per mažus miestelius ir kaimus, tad per maždaug valandą trukusią kelionę motoroleriu pamojuojame ir sušunkame „Minglabaaaaar“ kokiems keliasdešimčiai žmonių.

Atvykus į paplūdimį, pirmiausia truputį pasivaikščiojom po šalia esantį žvejų kaimelį tuo pačiu pavadinimu – Ka Byar Wa ir nuėjome iki jūros iškyšulyje stovinčios šventyklos – kaip visada, jos stovi gražiausiose vietose. Link šventyklos mus visą kelią lydėjo naujieji draugai – šeši vaikai, su kuriais pasikalbėti normaliai nors ir nepavyko, bet prisijuokėm ligi soties.

Pats paplūdimys didelio įspūdžio nepaliko, bet buvo nebloga atgaiva po kelionės ir karščio (kovo mėn. čia visada kepino virš 35 laipsnių). Smėlis čia gelsvas, o vanduo nėra labai skaidrus, bet šiaip viskas švaru ir gali mėgautis visiška ramybe – žmonių nei kvapo.

Po dienos kelionių ir lankytinų vietų tikriausiai norėsite pavalgyti – apsilankymas vietiniame restorane ar užkandinėje taip pat yra nemaža atrakcija. Nors restoranų ir gatvės maisto Ye yra daug, pavalgyti gali pavykti ne visur, pirmiausia dėl kalbos barjero.

Ye yra vos keletas vietų, kur gausite anglišką meniu – pirmiausia tai kelios tailandietiško maisto vietos: KT Thai food ir Kaung Khant Kaung Thai Food and Drink, taip pat viena birmietiško maisto vieta (ir viena iš kelių vietų, kur galite gauti alaus) – OK Smile. Išbandėme visas tris ir likome patenkinti.

Kituose restoranuose meniu tik vietos kalba, arba jo iš viso nėra, o aptarnaujantis personalas angliškai nekalba, tad užsisakyti maisto gai būti šiek tiek sudėtinga. Mes valgėme keliose gatvės maisto vietose, kur susišnekėti buvo sunku, bet bent jau gali pirštu parodyti, ko norėtum (nors ir ne visada supranti, kas tai yra ? ). Užtat kainos tai mums labai patiko – už sočią vakarienę dviems mokėjome 1500-2000 kyat (1-1,3 Eur).

Ye taip pat yra ir vienas baras pavadinimu Dream, čia jie turi ne tik alaus, bet ir įvairesnių gėrimų. Tiesa, nors buvome užsukę, bet nepasilikome: kažkodėl nebuvo labai jauku, kad bare vieni vyrai…

***

Pietų Mianmaras ir ypatingai Ye, yra ta vieta, kuri už kelių ar keliolikos metų bus pasikeitusi neatpažįstamai, tad geriausias laikas keliauti yra dabar!