4000 SALŲ: KĄ VEIKTI LAOSO HAMAKŲ SOSTINĖJE (BE GULĖJIMO HAMAKE)?

Skambės šabloniškai, tačiau Si Phan Don arba 4000 salų Laose yra viena iš tų vietų, kur atvykęs porai dienų, pasiliksi porai savaičių, mėnesių, o gal net ir visam laikui. Ištisas dienas gulint hamake, gurkšnojant BeerLao, skaitant knygas ar tiesiog stebint Mekongo upės gyvenimą, iš tiesų lengva užsimiršti. Dar pridėkim be galo draugiškus vietinius, skanų maistą ir juokingai žemas kainas ir bus tikrai sunku sugalvoti priežastis, kodėl reiktų vykti kažkur kitur.

Visam salyne yra dvi pagrindinės salos, kur gyvena žmonės ir apsistoja turistai: didesnioji sala Don Khon ir mažesnioji Don Det, kurią mes ir pasirinkome. Nors sakoma, kad Don Khon sala yra mažiau turistinė (ten dažniau apsistoja šeimos su vaikais ar vyresnio amžiaus turistai), bet ir Don Det salą pavadinti turistine nelabai apsiverčia liežuvis. Taip, čia yra keletas barų, nemažai kavinių ir svečių namų, bet vos paėjus kelis šimtus metrų nuo prieplaukos gali mėgautis visiška ramybe, o ir būdamas pačiame centre jautiesi lyg būdamas kaime.

Pagrindinė Don Det prieplauka yra įsikūrusi salos šiauriniame taške, aplink ją ir vyksta pagrindinis veiksmas. Nuo prieplaukos einant į pietus tiek rytine, tiek vakarine pakrante, galima nesunkiai rasti kur apsistoti ir kur pavalgyti – rytinė pusė yra šiek tiek pigesnė nei vakarinė, matyt, saulėlydžiai daugiau kainuoja.

Mes į Don Det atvykome vėlai vakare, tad pirmą naktį apsistojome pirmoje pasitaikusioje vietoje, kur gavome dulkėtą namuką už 40 tūkst. kipų (4,6 Eur), bet kitą dieną pagalvojome, kad galime sau leisti daugiau ir persikėlėme į prabangesnę vietą už 50 tūkst. (5,8 Eur). Už šią sumą gavome nedidelį kambariuką su ventiliatoriumi ir vonios kambariu be durų (padėjo stiprinti intymumą), bei didelį bendrą balkoną su hamakais ir vaizdu į upę.

Čia sutikome slovakų porą, kurie buvo vieni iš tų šabloniškų žmonių, pasilikusių Don Det neribotam laikui: sutarę su svečių namų šeimininkais, padėjo jiems darbuotis restorane, o už tai gavo maisto ir kambarį. Mes, būdami šiek tiek mažiau spontaniški, vietoje planuotų kelių dienų Don Det praleidome savaitę.

Taigi ką galima veikti 4000 salų (Don Det arba Don Khon), jeigu dėl kažkokių priežasčių nusibos gulėti hamake:

• Važinėti dviračiu arba vaikčioti aplink salą. Nuomotis dviratį Don Det yra labai populiariu ir kainuoja 10 tūkst. kipų (1,15 Eur) dienai: juos nuomoja turbūt kiekviena apgyvendinimo įstaiga ar kelionių agentūra. Kadangi sala nėra didelė, tad ir vaikščioti gali būti visai patogu: kartą išėjau pasivaikščioti ir per dvi valandas tikrąją to žodžio prasme apėjau aplink visą salą.
  • Apžiūrėti Don Khon esančius krioklius ir paplūdimį. Išsinuomojus tą patį dviratį galima nuvykti apžiūrėti Don Khon salos, kurią su Don Det jungia tiltas. Don Khon saloje yra du kriokliai: Li Phi ir Khone Pa Soi, taip pat nedidelis paplūdimys, iš kurio dar galima nusisamdyti laivuką ir nuplaukti apžiūrėti delfinų. Įvažiavimas į Don Khon salą kainuoja 35 tūkst. kipų (4 Eur): oficialiai mokestis yra už įvažiavimą į krioklių parką, bet net jei ir nevyksite apžiūrėti pačių krioklių, vis tiek būsite paprašytas susimokėti – sėkmės aiškinantis su tilto prižiūrėtojais, kurie angliškai nekalba.
  • Plaukioti baidarėmis arba tube‘inti. Daugelis vietų 4000 salų nuomoja baidares arba vadinamuosius tubes, t.y. pripučiamus ratus, tiesa, norint kažkur toliau nuplaukti ir kažką įdomesnio pamatyti, savarankiškai to padaryti nepavyks ir gali net būti pavojinga: srovė kai kuriose vietose labai stipri ir reikia žinoti, kur plaukti, kad po to galėtum grįžti, ar nenučiuožtum nuo kokio netikėtai kelyje pasitaikusio krioklio.
  • Mes nusprendėme prisijungti prie populiaraus ir daugelio agentūrų organizuojamo baidarių žygio ir tikrai nepasigailėjom: per dieną sustojom prie Khone Pa Soi krioklio ir didžiausio pietryčių Azijoje Khone Pha Pheng krioklio, pamatėm (nors ir iš toli) delfinus ir nelegaliai sustoję Kambodžai priklausančioje saloje gavom pietus, be to ir pats plaukimas buvo įdomus, nes upė srauni ir neša greitai.
  • Pasitikti ar palydėti saulę. Stebėti saulėlydį ar saulėtekį Don Det yra labai paprasta, kadangi daugybė kavinių ir apgyvendinimo įstaigų yra įsikūrusios tiesiai ant upės rytinėje arba vakarinėje salos dalyje. Tiesa, mums truputį nepasisekė, nes kažkodėl kiekvieną kartą, kai susiruošdavom palydėti saulės, dangus būdavo debesuotas ir saulės nesimatydavo, na o saulėtekių nepamatėm, nes kaskart netyčia juos pramiegodavom…
  • Parūkyti „linksmųjų” cigarečių arba išgerti „linksmojo” kokteilio. Tiesa sakant, mes buvome nuobodūs ir šito nebandėme, bet žolės rūkymas ar haliuciogeninių kokteilių gėrimas Don Det yra labai populiarius užsiėmimas (gal dėl to ir užtrunka čia kai kurie turistai). Viena populiariausių vietų, kur visko galima įsigyti, yra žymusis Reggae Bar, bet ir kitur pasiūla nemaža, net mūsų svečių namų meniu buvo ir happy pizza, ir happy shake.
  • Nušokti į Mekongą nuo Reggae Bar liepto. Maudytis Mekonge yra saugu, tačiau bent Don Det nelabai yra vietų, kur galima patogiai prie upės prieiti, Don Khon šiuo aspektu yra geriau. Tačiau tam pačiam Reggae Bare yra lieptas, kur nuo kokių dviejų metrų aukščio galima visai linksmai šokti tiesiai į Mekongą. Tiesa, patarčiau tai daryti prieš vartojant happy shakes, o ne po.
  • Vakarieniauti žiūrint „Draugus”. Laosiečiai turbūt kažkada seniai išgirdo, kad Vakarų pasaulyje labai populiarus serialas „Draugai” – taip nuo to laiko ir rodo juos kiekviename restorane. Valgyti vakarienę ir prisiminti Ross ir Rachel meilės istoriją gali būti visai neblogas derinys po varginančios dienos gulėjimo hamake.